Aktualności

29/10/2015

KLASY IV - VI W SUPRAŚLU

Wyjechaliśmy w czwartek 29.października 2025r o godz. 8.00.Pojechoło nas 38 uczniów z klas IV – VI i trzech opiekunów: B. Horodecka, H. Roszczenko i ks. A. Żukowicki. Celem naszej podróży był Supraśl i jego atrakcje.

Byliśmy podzieleni na dwie grupy ale zwiedziliśmy to samo czyli Muzeum Ikon, Muzeum Drukarstwa z warsztatami, Monaster i Bulwary nad rzeką.

Muzeum Ikon w Supraślu jest usytuowane w budynku dawnego Pałacu Archimandrytów (przeorów zakonu bazylianów) na terenie klasztoru. Obiekt funkcjonuje od października 2006r. i ma w swojej kolekcji ok. 1200 XVIII i XIX wiecznych ikon, przedmiotów sakralnych i unikalnych fresków. Muzeum to jest inne niż wszystkie, ma niezwykły charakter, atmosferę i umożliwia bardzo interesujące formy zwiedzania. Jest to pierwsze w Polsce interaktywne muzeum prezentujące sztukę sakralną prawosławia. Wystawy są opatrzone oprawą świetlną, obrazową i dźwiękową. Obiekt zawiera 9 sal, których wnętrza są zorganizowane w stylu np. pustelniczej pieczary, cerkwi lub chaty wiejskiej z domowym ołtarzykiem.

Muzeum Sztuki Drukarskiej i Papiernictwa w Supraślu jest inicjatywą pasjonatów drukarstwa jednej z białostockich drukarni. Powstało, by upamiętnić działalność pierwszych drukarzy na świecie i w naszym regionie.

W czasie warsztatów muzealnych prezentowane są różne techniki druku: typografia, miedzioryt, litografia oraz druk offsetowy. Mogliśmy się wczuć się w rolę XV wiecznych drukarzy robiąc odbitki na replice prasy drukarskiej Gutenberga, a także wyprodukować papier czerpany papieru i zrobić ozdobną zakładkę do książki.

Monaster Męski Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy Maryi i św. Apostoła Jana Teologa. Zwiedziliśmy tu dwie cerkwie i izbę pamięci poświęconą  Świętej pamięci Arcybiskupowi Mironowi Chodakowskiemu.

Cerkiew Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Supraślu ma wyjątkowy charakter. Na pierwszy rzut oka wnętrze świątyni wydaje się niewielkie, ale to w zasadzie pozory. O jej wielkości stanowi kilka kondygnacji. Nawa główna cerkwi nie jest bardzo ozdobna, nie jest pełna przepychu. Wrażenie to jest spowodowane zapewne dość skromnym ikonostasem. Wnętrze świątyni jest surowe – na ścianach nie ma ozdobnych tynków ani fresków, tylko gdzie nie gdzie zawieszone są ikony, podłoga zaś to betonowa posadzka okryta dywanami. Największy zachwyt w świątyni wywołuje ogromny, pozłacany żyrandol, również ozdobiony ikonami. Zawieszony pod ciekawym sklepieniem zwraca uwagę na to, co ponad głowami.

Bulwary nad rzeką Supraśl to miejsce stworzone zarówno do wypoczynku aktywnego jak i leniuchowania. Nasza grupa aktywnie spędziła czas na zabawie na placu zabaw koło plaży. Na kąpiele było niestety za zimno.

O 14.00 wyjechaliśmy do Białegostoku na rozrywkowa część naszej wycieczki, czyli do kina na „Hotel Transylwania 2”. Oczywiście nie mogło zabraknąć jedzenia w KFC i popcornu w kinie.

Zmęczeni, najedzeni i opici colą i pepsi wróciliśmy o 19.00 do Orli.